Det fynske øl og fremtiden – Munkebo Mikrobryg
Sidste afsnit af foredraget om det fynske øl gennem historien siden H. C. Andersen sluttede naturligt af med fremtiden. Som eksempel havde jeg valgt fyns nyeste bryggeri, Munkebo Mikrobryg og Ladbykongens Øl der fint binder historien og fremtiden sammen. Munkebo Mikrobryg har kun et år på bagen. Faktisk meldte jeg afbud til fødselsdagsfesten fordi jeg skulle holde foredraget.
Bryggeriet er startet af Claus Christensen som med en naturvidenskabelig Ph. D. og god håndbryggererfaring var rigtig godt rustet. Under studiet har han med succes deltaget i DM i Håndbryg og to gange vundet det samlede danmarksmesterskab, noget der både kræver godt håndværk og sans for at sammensætte opskrifter. Efterfølgende har Claus arbejdet en kort periode i Danmark, og et halvt år på det tyske bryggeri Camba Bavaria hvor hovedopgaven var at inspirere de tyske bryggere på stedet til at gå nye veje.
Hjemvendt fra Tyskland gik Claus straks i gang med at etablere bryggeriet, og kunne altså åbne officielt i august sidste år da det sidste papirarbejde var på plads. Øllet der kom på markedet i november er selvsagt af høj kvalitet, men Claus er også klar over at en god historie hjælper folk med at huske det gode øl. Og her fik han med Ladbykongens Øl lidt af en gave.
Ladbyskibet er et vikingeskib der stammer fra en stor høvdingegrav nær Kerteminde, hvor høvdingen havde fået et helt skib med i graven. Graven blev fundet og udgravet i 1930erne, og et museum bygget rundt om skibet. Da museet nu har bygget en sejldygtig kopi af skibet i fuld størrelse skulle der bruges noget øl til at fejre indvielsen, og Munkebo Mikrobryg fik opgaven.
Der blev brygget en god porter på 6,5% med en medium intensitet og fylde og den blev lagret på egetræsspåner som stammer fra bygningen af skibet. Brugen af egetræsspåner er almindeligt udbredt og stammer fra vin, hvor det giver fornemmelsen af fad til vine gæret i ståltanke. Vanilje-nuancerne passer godt til de sorte øl især.
Med egespånerne er Ladbykongens Øl velsagtens verdens eneste øl brygget på vikingeskib, og det er et godt eksempel på at kunderne når de først har smagt og kunne lide øllen, har noget at kunne huske den for.
Det fynske øl har et godt omdømme i resten af Danmark, og Munkebo Mikrobryg er bare det seneste skud på stammen. Ud over den generelt høje standard som det fynske øl holder, så tror jeg også det skyldes den fynske identitet i sig selv. Det er altid en god historie at fortælle at det kommer fra Fyn, og det er en geografisk enhed som alle kan forstå. “Det Fynske Øl” er en lettere historie at sælge end “Det Vestsjællandske Øl”, og det er ikke bare fynboerne selv der forbinder det med noget småromantisk.
Desuden har vi jo de historiske rødder med Refsvindinge som det gamle familiebryggeri, Albani som den fynske folkeøl, og bryggerier som Indslev og Ørbæk med historien indbygget i bygningerne. Munkebo Mikrobryg er heller ikke bange for at slå på den fynske identitet, men først og fremmest med kvalitet i højsædet, hvilket også kan ses af at der lægges mange kræfter i at komme ud og besøge alle Danmarks bedste ølbarer.